Vitamin D: Može li se nadomestiti sunčanjem i u kojoj ga hrani ima?

Vitamin D dolazi u centar pažnje kada krenu vreli letnji dani, iako je njegov udeo od izuzetne važnosti tokom cele godine. Ono što ga razlikuje od drugih vitamina jeste što ga možemo nadomestiti prostim izlaganjem suncu, namesto drugih vitamina za koje je neophodno da ih unosimo putem hrane ili suplemenata. Kako čak 80% vitamina D nastaje dejstvom ultraviolentnih zraka na kožu, vitamin D se još zove i vitamin sunca.


Vitamin D ponekad uzimamo zdravo za gotovo, jer prostim izlaganjem suncu svega 10-15 minuta dnevno i minimalnom fizičkom aktivnošću, naš organizam sam luči vitamin D i mi ne moramo previše da se trudimo oko njega.

Ipak, ne bi bilo loše da znamo šta sve on čini za nas!

Zašto je važan vitamin D?

  • Vitamin D je neophodan za pravilan rast i jačanje kostiju i zuba kod dece, a kasnije i kod odraslih.
  • Balansira hormone, tako da je plodnost i kod žena i kod muškaraca direktno povezana sa ovim vitaminom.
  • Rešava strana tela u krvi i pravi je borac za zdrav imunitet – virusi i bakterije se teško “provlače” u organizmu koji je bogat vitaminom D.
  • Osobe koje obiluju vitaminom D imaju manje šanse da obole od multiple skleroze, osteoporoze, reumatoidnog artritisa, pojedinih vrsta karcinoma, dijabetesa i bolesti srca.
  • Direktno utiče na proteine u mozgu koji su povezani sa učenjem i pamćenjem. Drugim rečima, prava je blagodat za naš mozak.
Foto: Unsplash

Ako ga organizam sam luči, da li onda svi imamo jednako vitamina D?

Nažalost, ne. Čak milijardu ljudi širom sveta se susreće sa deficitom vitamina D!

Sa starošću opada sposobnost organizma da ga sam luči, a oko sedamdesete godine, potreba za vitaminom sunca se dvostruko povećava.

Takođe, kod gojaznih osoba, vitamin D je “zarobljen” u masnom tkivu, te ove osobe pate od nestašice vitamina D.


Pogledaj – KINOA: 6 zdravstvenih problema koje ćeš rešiti uz pomoć ove žitarice


Šta raditi pri nedostatku vitamina D?

Najvažnije – ne odustajati od njega! Nadomestite ga hranom.

Vitamin D se nalazi u brojnoj, ali i u ukusnoj hrani. Najvećim delom, u pitanju je riba – tuna, srdela, skuša, bakalar, losos, plodovi mora, čak i sardine u konzervi… Pečurke i žumance su takođe bogati ovim vitaminom.

Vitamin sunca možete nadomestiti i sokom od ceđene pomorandže ili domaćom granolom.


Pozovite nas na broj telefona 060 44 38 007 ili nas posetite na adresama u Beogradu:

  • Bulevar kralja Aleksandra 195 ili
  • Bratstva i Jedinstva 22, Borča.

 

Ostavite odgovor